Mihan-Alunminium-Ghadir-LOGO
نقش پنل خورشیدی در تولید انرژی پاک

نقش پنل خورشیدی در تولید انرژی پاک

انرژی‌ها‌ تاثیرهای بسزایی روی زندگی انسان‌ها می‌گذارند که یکی از نوع‌های مهم آن، انرژی خورشیدی است. این انرژی از طریق پنل و به وسیله تابش نور خورشید تولید می‌گردد که در موارد گوناگونی قابل استفاده است. انرژی خورشیدی جزو یکی از انرژی‌های پاک بوده که به عنوان منبع انرژی تجدید پذیر شناخته شده است. 
پنل خورشیدی در تولید این نوع انرژی نقش زیادی داشته و می‌تواند به افراد این امکان را بدهد که در هر مکانی، به برق دسترسی پیدا کنند. این پنل دارای تعدادی سلول فتوولتائیک است که آن‌ها قادر به تولید و ساخت انرژی هستند. این سلول‌ها با مجذوب کردن نور حاصل از تابش خورشید، می‌توانند آن را به برق تبدیل کنند
فهرست مطالب

در ادامه برای آشنایی بیشتر با نقش پنل خورشیدی در تولید انرژی پاک همراه ما باشید.

معرفی پنل خورشیدی

پنل خورشیدی
خورشید یکی از ملزومات مهمی است که برای تامین انرژی‌ها از زمان قدیم تا به حال استفاده می‌شود. متخصصان برای راحتی امور انسان توانستند قادر به تولید و ساخت پنل‌های خورشیدی شوند که به وسیله آن‌ها بتوان، زمینه تولید انرژی و گرما را فراهم ساخت. انرژی‌های تجدید پذیر در هر کجای جهان استفاده بالایی دارند و از نفت و گاز به میزان قابل استخراج از زمین استفاده خواهد شد. این پنل نیز همانند سایر ابزار و تجهیزات نیاز به نگهداری و مراقبت دارد تا بتواند عمر مفیدی را تجربه کند. البته طبق تخمین زده شده توسط متخصصان می‌توان گفت: پنل خورشیدی دارای طول عمری بیش از 25 سال است. البته ناگفته نماند که 15 سال آن عمر مفید خود پنل بوده و بقیه سال‌ها، با مراقبت درست فراهم خواهد شد. 
با به کار گیری این پنل‌ها، افراد توانستند انرژی‌های پاک یا همان تجدید پذیر را تولید کنند. این انرژی‌ها، نه تنها برای طبیعت مضر نیستند، بلکه فواید بسیاری برای آن دارند و طبیعت نیز به آسانی می‌تواند آن‌ها را جایگزین مواد و انرژی‌های مضر کند. تولید انرژی‌های تجدید پذیر با عواملی همچون نور خورشید، آب، گرمای داخل زمین، باد و… ممکن بوده که سلامت و ویژگی‌های بسیاری را نصیب محیط زیست و انسان خواهند کرد. 
پنل‌های خورشیدی به علت تشکیل شدن از مواد کمیاب و گرانبها دارای مزیت بازیافت شدن هستند. چرا که مواد تشکیل دهنده آن به سختی پیدا می‌شود و برای ساخت پنل‌های خورشیدی جدید و بروز، باید تعدادی پنل قدیمی بازیافت شود. 
البته بازیافت آن امروزه امری میسر نبوده و با کمی مشکل روبرو است که این موضوع می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور باعث بروز مسائلی شود. پنل خورشیدی دارای انواع مختلفی بوده که برخی از نوع‌های آن براساس نوع ساخت، عبارت است از:
• پنل پلی کریستال سیلیکونی
• پنل مونو کریستال سیلیکونی
• پنل تین 

نقش پنل خورشیدی در تولید انرژی پاک

پنل خورشیدی
با نصب و راه اندازی پنل، می‌توانید آن را شارژ کرده و در زمان مورد نیاز، استفاده کنید. پنل خورشیدی در تولید انرژی پاک نقش بسزایی دارد که به عنوان یکی از بهترین روش‌ها برای تولید انرژی به حساب می‌آید. انرژی پاک به دلیل تجدید پذیر بودن، برای محیط زیست و طبیعت هیچ ضرری ندارد و با خیالی راحت و بدون ایجاد آلودگی امکان استفاده از آن را خواهید داشت. با به کارگیری پنل‌های خورشیدی خواهید توانست انرژی پاکی را تولید کنید. البته ناگفته نماند که علاوه بر خورشید، منابع تجدید پذیر دیگری هم وجود دارد که با کمک گرفتن از آن‌ها نیز می‌توانید انرژی پاکی تولید کنید. 
با پیشرفت روزافزون جامعه و تکنولوژی، روزانه استفاده از انرژی سبز افزایش می‌یابد و می‌توان گفت: این انرژی در ایران و هر کجای جهان، دارای آینده درخشانی است. این انرژی برای رشد و توسعه اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی بهترین انتخاب بوده و با کمک گرفتن از آن، دیگر نیازی به انرژی‌های فسیلی نخواهید داشت. 
طبق آمار رقم خورده، میزان 26% از برق مصرفی کل دنیا از طریق پنل خورشیدی و تولید انرژی پاک صورت می‌گیرد. روزانه نیز مقدار آن افزایش می‌یابد و تا چندین سال بعد این احتمال وجود دارد که 30 الی 40% را نیز رد کند. 
نکته مهم اینجاست که با کاهش یافتن استفاده از سوخت‌های فسیلی، دیگر چیزی از آن‌ها باقی نمی‌ماند و روزی کل جهان موظف به استفاده از انرژی پاک خواهند بود. از اثرات زیست محیطی انرژی خورشیدی می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
• حفاظت هر چه بیشتر از محیط زیست و پیشگیری از بروز مشکل
• برخورداری از میزان دوام و پایداری بیشتر
• ساخت پنل‌های خورشیدی جدید و بروز با فلزات سنگین
• گذاشتن تاثیرات گسترده‌ای روی منابع آب، هوا و خاک
• کاربری 

تفاوت انرژی پاک با تجدید پذیر

ممکن است شما نیز جزو آن دسته از افرادی باشید که تفاوت بین انرژی پاک و تجدید پذیر را نمی‌دانید. این نوع انرژی‌ها با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند، ولی گاهی اوقات در کنار هم می‌آیند. انرژی پاک نیز جزوی از دسته انرژی تجدید پذیر است که برعکس آن، سود بسیاری برای طبیعت دارد. 
یکی از تفاوت مهم آن‌ها این است که انرژی پاک هیچ‌گونه ضرری برای طبیعت ندارد، ولی انرژی تجدید پذیر می‌تواند ایجاد کننده آلودگی باشد. برای مثال سوزاندن چوب انرژی‌ تجدید پذیر است، چرا که با این کار می‌توان درخت‌های جدید و بیشتری را تولید کرد و پرورش داد. ولی این مورد جزو انرژی‌های سبز به حساب نمی‌آید و می‌تواند با ایجاد آلودگی، به محیط زیست آسیب بزند.

کاربردهای پنل خورشیدی

پنل خورشیدی

این نوع پنل حل کننده مشکلات بسیاری بوده که معمولا امروزه در مصارف گوناگونی همچون صنعتی، خانگی، عمومی، کشاورزی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پنل به دلیل کاربرد و مزایای بسیاری که دارد، باعث رشد و توسعه فعالیت‌های انسانی شده است. پنل خورشیدی به دلیل برخورداری از کاربرد و موارد مصرف گسترده،‌ای توانسته جایگاه ویژه‌ای را در جامعه به خود اختصاص دهد. در ادامه به برخی از کاربردهای این پنل اشاره می‌کنیم

تامین انرژی الکتریکی (برق)

با برخورد تابش خورشید به پنل، الکترونی با اثر فوتوالکتریک رهاسازی شده و به این سبب انرژی الکتریکی یا همان برق تولید خواهد شد. با تولید برق، می‌توانید در مواقعی که به برق شهری دسترسی ندارید، به مکان مربوطه از طریق پنل خود برق رسانی کنید.

سیستم های تهویه مطبوع

سیستم‌های تهویه جزو موارد الزامی در هر محیطی هستند که انواع گوناگونی شامل آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی و… دارند. با به کار گیری پنل خورشیدی، می‌توانید هر انرژی تولید شده را بهینه سازی کرده و هزینه‌های ناشی از آن را به مقدار قابل توجهی پایین بیاورید. 

تامین انرژی حرارتی (گرمایی)

برای جذب انرژی حرارتی به منازل نیز پنل خورشیدی روی بام آن‌ها نصب می‌گردد که باید به صورت صفحه تخت بوده و مساحت بالایی داشته باشد. در این صورت است که می‌توانید قادر به جذب و تولید انرژی گرمایی و الکتریکی شوید. از این روش هم می‌توان برای تامین گرما استفاده نمود و هم اینکه با قرار دادن جعبه‌های خاصی در تابش نور خورشید، امکان پخت غذا را میسر کرد.

خشک کن

یکی دیگر از کاربردهای این پنل، خشک کردن مواد غذایی است که با این روش نیازی به تحمل سختی ندارید. البته در این حالت باید خشک کن‌های بخصوصی را خریداری کنید که بتوانید هر ماده غذایی دلخواهی را خشک کرده و مورد استفاده قرار دهید.

مزایای انرژی خورشیدی

انرژی خورشیدی، مزایای بسیاری هم برای انسان و هم برای طبیعت دارد. این انرژی به قدری گرانبها و مهم به شمار می‌آید که تولید آن تنها توسط افراد متخصصی قابل انجام خواهد بود. برخی از مزایای انرژی خورشیدی عبارت است از:

انرژی رایگان

با استفاده از پنل و تولید انرژی پاک، دیگر نگرانی درباره هزینه و تمام شدن انرژی نخواهید داشت. چرا که سوخت‌های فسیلی و سایر موارد ممکن است روزی به اتمام برسند، ولی انرژی خورشیدی هیچ‌گاه تمام نمی‌شود. چرا که همیشه می‌توانید با پنل خریداری شده خود، انرژی را تولید و ذخیره کرده و در زمان مورد نیاز، از آن استفاده کنید.

کاهش تاثیرات زیست محیطی

از جمله مهم‌ترین مزایای پنل خورشیدی، کاهش یافتن تاثیرات زیست محیطی است. یعنی اینکه با نصب و استفاده از آن، هیچ آلودگی به وجود نمی‌آید و آسیبی به محیط زیست و طبیعت نخواهد رسید.

طول عمر 

انرژی‌های تولیدی به وسیله پنل خورشیدی راهکار موثری برای تامین انرژی‌های الکتریکی، گرمایی و سایر موارد هستند. بیشتر پنل‌ها عمر بالایی دارند که این موضوع به افراد کمک می‌کند با خریداری یک‌باره آن، بتوانند به صورت طولانی مدت، تولید انرژی کنند

کاهش هزینه برق

یکی از مزیت‌های مهم این نوع انرژی، کاهش دادن میزان هزینه برق است. چرا که با استفاده برق زیاد، موظف به پرداخت هزینه‌های بالایی به شکل ماهانه هستید. ولی در عوض با یک‌بار هزینه برای خریداری پنل خورشیدی، می‌توانید از هزینه‌های سرسام آور رهایی پیدا کنید

افزایش اقتصاد

یکی دیگر از مزایای انرژی خورشیدی، افزایش استقلال اقتصادی هر کشوری است.

کم بودن هزینه نصب و راه 

نصب و راه اندازی هر وسیله‌ای دارای هزینه‌ای است که با پنل، نیاز به خرج هزینه‌های بالایی ندارید. این وسیله نیاز به هزینه کمتری برای خریداری، نصب و راه اندازی دارد و این موضوع نیز جزو یکی از مزایای آن به حساب 

قیمت انرژی خورشیدی

پنل خورشیدی

انرژی خورشیدی یکی از انرژی‌های لازم در هر جامعه‌ای بوده که از اهمیت بالایی برخوردار است. باید بدانید به همان اندازه که تولید آن اهمیت بالایی دارد، قیمت آن نیز بالا خواهد بود. این نوع انرژی به شکل مستقیم و غیر مستقیم می‌تواند به شکل‌های مختلفی از انرژی‌ها تبدیل شود. به این دلیل ممکن است گاهی با قیمت بالای آن روبرو شوید، ولی این قیمت در برابر کاربردهای گسترده انرژی خورشیدی هیچ بوده و به چشم نمی‌آید. 

در حالی که در این بین افرادی نیز هستند که قیمت یک چیز، برای آن‌ها اهمیت بالایی داشته و بیشتر اوقات با قیمت پیش می‌روند. ممکن است در ابتدای کار که بخواهید اقدام به خرید پنل و تولید انرژی کنید، با فکر کردن به هزینه آن، دست از کار بکشید. ولی لازم به ذکر است که هزینه خرج شده طی مدتی جبران خواهد شد و از این طریق می‌توانید به انرژی‌های دلخواهتان دست یابید. دلایل بالا بودن قیمت انرژی خورشیدی به شکل ذیل است:

• خریداری پنل خورشیدی و تولید و ذخیره انرژی

• نیاز به زمان بیشتری برای تولید انرژی مورد نیاز

• بازیافت پنل‌های قدیمی و استفاده از فناوری‌ و مواد آن‌ها در ساخت پنل جدید

• و…

سخن پایانی

همانطور که گفتیم پنل خورشیدی یکی از لوازمات مهم و حیاتی در هر جامعه‌ای است که به عنوان منبع اصلی و الزامی برای تولید تمامی انرژی‌های موجود در زمین به شمار می‌آید. کمک گرفتن از این پنل باعث آسان شدن روند تولید انرژی می‌گردد. چرا که امروزه با افزایش روزانه تورم و قیمت‌ها، خریداری پنل خورشیدی و تولید انرژی به وسیله آن به صرفه‌ترین راه برای زندگی است. 

پنل خورشیدی نقش بسزایی در تولید انرژی پاک ایفا می‌کند و از این طریق می‌تواند هرگونه ضرری را از محیط زیست دور سازد. تولید این نوع انرژی‌ها باعث بهتر شدن روند محیط زیست شده و از نیاز داشتن افراد به سوخت‌های فسیلی جلوگیری می‌کند. انرژی‌های خورشیدی در موارد گوناگونی قابل استفاده هستند که از این طریق می‌توان راهی برای پیشرفت جامعه ایجاد کرد. 

امیدوار هستیم توانسته باشیم اطلاعات مفیدی درباره نقش پنل خورشیدی در تولید انرژی پاک را در اختیارتان قرار دهیم.

مقالات مرتبط

آلومینیوم

چرا آهن نه؟

در دهه‌ها ورودی، آهن و آلومینیوم به عنوان دو از جمله مهمترین فلزات صنعتی، رشد چشمگیری در استفاده و کاربرد‌های خود داشته‌اند. آهن، با ویژگی‌های

بیشتر بخوانید »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Mihan-Alunminium-Ghadir-LOGO
Mihan-Alunminium-Ghadir-LOGO
Mihan-Alunminium-Ghadir-LOGO