آلومینیوم

چرا آهن نه؟

در دهه‌ها ورودی، آهن و آلومینیوم به عنوان دو از جمله مهمترین فلزات صنعتی، رشد چشمگیری در استفاده و کاربرد‌های خود داشته‌اند. آهن، با ویژگی‌های

بیشتر بخوانید »

ساخت قالب اکستروژن

ساخت قالب اکستروژن

ساخت قالب اکستروژن را می‌توان از اساسی‌ترین و اصلی‌ترین فرآیندهای تولید پروفیل آلومینیوم دانست. هرچند که این فرآیند ممکن است به اندازه پرس اکستروژن و در کل خود پروفیل الومینیوم بر سر زبان‌ها نیفتاده باشد و معروف نباشد. اما باید بدانیم که بدون ساخت قالب اکستروژن قادر به تولید چنین طیف گسترده ای از اشکال و ابعاد پروفیل آلومینیوم نخواهیم بود.

اهمیت دیگر فرآیندهای پروسه تولید پروفیل قابل چشم پوشی نیست اما آنچه که تولید انواع پروفیل آلومینیوم را ممکن ساخته است، ساخت قالب اکستروژن، به خصوص قالب سازی اکستروژن به صورت اختصاصی و سفارشی است.

فهرست عناوین

ساخت قالب اکستروژن را می‌توان از اساسی‌ترین و اصلی‌ترین فرآیندهای تولید پروفیل آلومینیوم دانست. هرچند که این فرآیند ممکن است به اندازه پرس اکستروژن و در کل خود پروفیل الومینیوم بر سر زبان ها نیفتاده باشد و معروف نباشد. اما باید بدانیم که بدون ساخت قالب اکستروژن قادر به تولید چنین طیف گسترده ای از اشکال و ابعاد پروفیل آلومینیوم نخواهیم بود.

اهمیت دیگر فرآیندهای پروسه تولید پروفیل قابل چشم پوشی نیست اما آنچه که تولید انواع پروفیل آلومینیوم را ممکن ساخته است، ساخت قالب اکستروژن، به خصوص قالب سازی اکستروژن به صورت اختصاصی و سفارشی است.

قطعا می‌دانید که هر شکل از اکسترود آلومینیوم، برای تولید نیاز به ساخت قالب اکستروژن اختصاصی خود را دارد. بعضی از کارخانه‌های تولید پروفیل در ساخت قالب اکستروژن خودکفا هستند، که وجود این بخش مزیت بسیار بالایی برای این تعداد از کارخانه‌ها به حساب می‌آید؛ چرا که امکان تولید طیف عظیم‌تری از پروفیل آلومینیوم را ممکن می‌سازد.

در مقابل بعضی از کارخانه‌ها قالب سازی اکستروژن خود  را برون سپاری کرده و به دیگر سازندگان و طراحان محول می‌کنند.

چه در زمینه اکستروژن آلومینیومی تازه کار باشید یا یک طراح اکستروژن باتجربه، مهم است بدانید که چگونه قالب اکستروژن برای ایجاد اشکال مختلف پروفیل طراحی شده است و چرا این تفاوت ها بر هزینه ساخت قالب تأثیر می گذارد.

در حالی که سرمایه‌گذاری اولیه در قالب اکستروژن آلومینیومی ممکن است گران به نظر برسد، زمان کوتاه‌تر و هزینه‌های کلی تولید پایین‌تر، آن را به یک برنده واضح در راستای تولید گستره عظیمی از پروفیل آلومینیوم تبدیل می‌کند.

قالب اکستروژن چیست؟

برای آشنایی هر چه بهتر با ساخت قالب اکستروژن بهتر است ابتدا بدانیم قالب اکستروژن چیست. 

در ساخت قالب اکستروژن اصولا از دیسک‌های فولادی ضخیم و دایره‌ای شکل ( معمولا از جنس فولاد  H-13 ) استفاده می‌شود. این دیسک‌های فولادی در سطح خود دارای یک یا چند دهانه برای ایجاد نمایه پروفیل آلومینیوم مورد نظر می‌باشند. 

در ساخت قالب اکستروژن دیسک‌های فولادی تحت عملیات حرارتی قرار می گیرند تا در برابر فشار و گرمای آلومینیوم داغ که از طریق قالب و با کمک فشار هیدرولیکی رانده می‌شود، مقاومت کنند. ممکن است با خود فکر کنید آلومینیوم، به خصوص بیلت آلومینیومی پیش گرم شده فلزی بسیار نرم است، اما واقعیت این است که برای راندن بیلت آلومینیومی از قالب و شکل دادن پروفیل آلومینیوم موردنظر به فشار زیادی لازم است. 

در واقع، 100000 تا 125000 psi نیروی هیدرولیکی لازم است تا بیلت آلومینیومی از طریق یک پرس 8 اینچی عبور داده شود. برای اینکه این میزان فشار قابل تجسم باشد، باید بگوییم که افزایش فشار تا 5000 psi می‎تواند آجر ساختمان را از بین ببرد. 

حال در نظر بگیرید فشار تولید شده در پرس اکستروژن 20 برابر این مقدار است. پس بدون شک لازم است تا قالب اکستروژن ساخته شده از استقامت بسیار بالایی برخوردار باشد تا این فشار را تحمل کند.

انواع قالب اکستروژن

همانطور که تمامی انواع محصولات در انواع مختلفی تولید می‌شوند، ساخت قالب اکستروژن نیز به این صورت است. قطعا برای قابلیت تولید پروفیل آلومینیوم در اشکال متفاوت، نیاز به ساخت قالب اکستروژن در انواع گوناگون است. قالب های مورد استفاده و را می‌توان از لحاظ ساختار و نوع طرح آنها در سه دسته تقسیم بندی کرد: قالب‎های توپر، قالب‌های نیمه توخالی و قالب‌های توخالی.

قالب اکستروژن توپر

 ساخت قالب اکستروژن توپر نسبت به دو نوع دیگر این محصول هزینه کمتری در بر دارد. زیرا این نوع تنها یک قالب جامد یک شکل است که هیچ حفره / دهانه محصوری مانند میله، تیر یا زاویه ندارد. 

باید به این نکته اشاره کنیم که برای تولید یک پروفیل جامد از مجموعه‌ای از قطعات به نام “پشته قالب” (die stack) استفاده می‌کنیم. این پشته از یک صفحه تغذیه، صفحه قالب و تقویت کننده ( که با نام بولستر نیز شناخته می‌شود) تشکیل شده است. 

عملکرد هر کدام از این بخش‌ها به این صورت است که: 

  • صفحه فیدر ( یا همان صفحه تغذیه)جریان و عبور بیلت آلومینیومی را از طریق دهانه قالب کنترل می‌کند. 
  • صفحه قالب، شکل مورد نظر را به پروفیل می‌دهد.
  •  صفحه پشتیبان، همانطور که از نامش به نظر می‌رسد، از زبانه قالب برای جلوگیری از فروپاشی یا انحراف آن پشتیبانی می‌کند. 
  • بولستر نیز از بار اکستروژن منتقل شده از قالب و صفحه پشتیبان، پشتیبانی می‌کند.

قالب اکستروژن تو خالی 

ساخت قالب اکستروژن توخالی این قابلیت را ایجاد می‌کند تا پروفیل‌هایی با یک یا چند فضای خالی تولید کنیم. 

این پروفیل ها می‌توانند موارد مانند یک لوله ساده با یک فضای خالی یا یک پروفیل پیچیده با حفره های بسیار دقیق را دربر بگیرند. در نتیجه تفاوت ساختار این نوع قالب، برای تولید یک شکل توخالی نیاز به یک مجموعه قالب متفاوت با انواع دیگر است که شامل سنبه( محور) ، کلاهک قالب و تقویت کننده ( بولستر) می‌باشد. 

  • بخش سنبه یا همان محور، در داخل قالب قرار دارد و دارای دو یا چند سوراخ پورت برای ایجاد ویژگی های داخلی پروفیل و کنترل جریان پیشرفت فلز است. 
  • Die Cap یا همان کلاهک قالب، یک قالب چند تکه است که شکل نهایی پروفیل آلومینیوم مورد نظر را به فلز پیش گرم شده می‌دهد.
  • بولستر از بار اکستروژن منتقل شده از کلاهک قالب و سنبه پشتیبانی می‎کند.

قالب اکستروژن نیمه تو خالی

نکته حائز اهمیت در مورد ساخت قالب اکستروژن نوع نیمه توخالی به این شکل است که یک قالب نیمه توخالی شکلی تقریباً توخالی را بیرون می‌دهد. در حالی که یک قالب جامد ممکن است تا حدی یک فضای خالی را نیز در بر بگیرد، تفاوت در نسبت مساحت فضای خالی به اندازه شکافی است که زبانه به بدنه اصلی قالب متصل است. این نسبت را نسبت زبان می نامند. برای قالب‌های نیمه توخالی، نسبت زبانه بزرگ‌تر از قالب‌های جامد است که باعث پیچیدگی بیشتر در هنگام ساخت و در نتیجه بالاتر بودن هزینه ساخت قالب اکستروژن نیمه تو خالی می‌شود.

ساخت قالب اکستروژن باکیفیت؛ تولید پروفیل آلومینیوم مرغوب

یک قالب اکستروژن هزاران تن فشار را از پرس اکستروژن دریافت می کند. تجمع گرما و فشار ناهموار بزرگترین عامل کاهش طول عمر قالب اکستروژن است. در ساخت قالب اکستروژن، افراد با تجربه و متخصص، قالب را برای کنترل گرما و فشار ناهموار و کاهش سرعت اکستروژن برای افزایش عمر قالب طراحی می‎کند، اما در نهایت، جایگزینی قالب‌ها امری طبیعی و غیرقابل چشم پوشی است. زیرا گذر زمان و دو عامل فشار و گرما بر روی قالب تاثیر می گذارد و در نهایت با شکست مواجه می‎شود. 

طراحی مناسب و ساخت قالب اکستروژن زر نظر افراد با تجربه می‌تواند به خوبی طول عمر قالب اکستروژن را افزایش داده و همچنین بر روی هزینه‌های در نظر گرفته برای ساخت قالب اکستروژن متعدد نیز تاثیر بسزایی دارد. 

میهن آلومینیوم غدیر با بیش از 40 سال سابقه و تجربه در ساخت قالب اکستروژن اختصاصی برای مشتریان و متقاضیان در ایده پردازی، طراحی و قالب سازی اکستروژن کشور پیشرو و نوآور می‌باشد. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در رابطه با قالب سازی اکستروژن شرکت میهن آلومینیوم غدیر می توانید از طریق شماره‌های تماس شرکت و یا صفحه تماس با ما، با کارشناسان فروش و متخصصین ما در حوزه ساخت قالب اکستروژن در تماس باشید.

نتیجه:

با اینکه ممکن است در تمامی اجزای فرآیند تولید پروفیل آلومینیوم توجه ما را به خود جلب نکند، اما نباید اهمیت ساخت قالب اکستروژن را از یاد ببریم.
 این مرحله، مبنایی برای تولید پروفیل‌های آلومینیومی از ابعاد و اشکال متنوع است. به رغم اینکه در میان فرآیندهای پیچیده تر، شاید نام ساخت قالب اکستروژن به طور چشمگیری به گوش نخورده باشد، اما باید به یاد داشت که بدون این مرحله اساسی، تنوع و گستردگی پروفیل‌های آلومینیومی که امروزه مشاهده می‌شویم، به وجود نمی‌آمد.
مهمترین نکته این است که در کنار تمامی جزئیات و عوامل دیگر، همین ساخت قالب اکستروژن به شکل اختصاصی و سفارشی، امکان تولید پروفیل‌هایی با اشکال و ابعاد بی‌نظیر را فراهم می‌کند.
 بنابراین، نباید اهمیت این عنصر اساسی را در تولید پروفیل‌های آلومینیومی کمتر از سایر مراحل دانست. انتخاب درست از انواع و ابعاد قالب اکستروژن، کلیدی است که در نهایت به تنوع و کیفیت برتر پروفیل‌ها منجر می‌شود.

سوالات متداول

قالب اکستروژن دیسکی ساخته شده از فولاد دایره ای شکل و ضخیم است که حفره‌ها و خطوط طراحی شده بر روی آن در واقع دهانه ورود بیلت پیشگرم شده جهت تولید پروفیل آلومینیوم است. 

  1. واحد طراحی
    • طراحی نقشه دو بعدی
    • طراحی سه بعدی قالب
    • آماده سازی برای ماشین کاری CNC
  2. واحد اجرایی ( کارگاه)
    • نقشه کشی
    • تراش CNC
    • فرز CNC
    • CNC وایرکات
    • عملیات حرارتی یا آبکاری
    • مونتاژ نهایی و کنترل کیفیت
  3. واحد کدگذاری و انبار قالب

در ساخت قالب اکستروژن اصولا از دیسک‌های فولادی ضخیم و دایره‌ای شکل ( معمولا از جنس فولاد  H-13 ) استفاده می‌شود.

قیمت طراحی و ساخت قالب اکستروژن بر اساس نوع طراحی، پیچیدگی و سادگی طرح از سمت متخصصین و طراحان قالب اکستروژن تعیین می‌شود.