Mihan-Alunminium-Ghadir-LOGO
انواع مختلف پروفیل آلومینیوم

پروفیل آلومینیوم؛ محصولی همه فن حریف

پروفیل‌ آلومینیوم یکی از انواع پروفیل‌هایی به شمار می‌رود که از فلز آلومینیوم و از طریق فرآیند “پرس اکستروژن” تولید می‌شود. پروفیل‌ها نیز قطعاتی با سطح مقطع هستند که طول بلندی داشته و از نوع آلومینیوم یا فولاد ساخته می‌شوند. 

پروفیل آلومینیوم مقاومت و استحکام بالایی داشته و می‌تواند در برابر زنگ زدگی پایدار باشد. پروفیل آلومینیوم با ورود خود به بازار توانسته میزان عظیمی از صنایع ساخت و ساز تجهیزات را به خود اختصاص دهد. مجموعه میهن آلومینیوم ارائه کننده انواع پروفیل بوده که شما می‌توانید جهت اقدام به خرید، از سایت ما دیدن کنید. 

در ادامه به منظور کسب اطلاعات بیشتر درباره پروفیل آلومینیوم به عنوان محصولی همه فن حریف و کاربردی در بسیاری از حوزه ها و صنایع، با ما همراه باشید

فهرست عناوین

پروفیل آلومینیوم چیست؟

پروفیل آلومینیوم که در انگلیسی Aluminium profile نام دارد، جزو نوع‌هایی است که در کل روز از سطح مقطعی ثابتی برخوردار می‌باشد. یعنی اینکه سطح آن در هیچ یک از ساعات شبانه روز تغییر نمی‌کند. پروفیل آلومینیوم وزن کمی داشته و به این دلیل امکان استفاده از آن در مصارف گوناگون وجود دارد. این نوع پروفیل معمولا در ساخت و ساز ساختمان، تجهیزات یا لوازم مورد استفاده بوده که محبوبیت زیادی را بین مردم به خود اختصاص داده است. روند تولید پروفیل به سه صورت قابل انجام بوده که هر یک به شکلی انجام می‌گیرند. 

از روش‌های تولید محصولات دارای آلومینیوم می‌توان به اکستروژن و ریخته‌گری اشاره کرد. ساخت پروفیل آلومینیوم با به کار گیری روش اول به نام اکستروژن قابل انجام است که یکی از رایج‌ترین روش‌های مورد استفاده در صنایع به حساب می‌آید. بیلت مورد استفاده در آن تحت فشار بالا روی حرارت مناسب قرار می‌گیرد و از قالب‌های متفاوتی رد خواهد شد. با رد شدن از قالب‌ها این امکان برایش فراهم می‌شود که به اشکال گوناگونی تبدیل شود. شکل‌های آن تنوع بسیاری داشته و محدود به یک مقدار نیست. به این منظور می‌توانید از تنوع بالای آن برخوردار شده و نوع دلخواهتان را برگزینید.

ویژگی و مزایای پروفیل آلومینیوم

این نوع پروفیل به دلیل استفاده از فلز آلومینیوم دارای مزایا و ویژگی‌های بسیاری است. این ویژگی‌ها در عملکرد آنها نقش بسزایی داشته و می‌توانند عملکرد لوازم را بهبود ببخشند. بهبود عملکرد نیز سبب افزایش کارکرد قطعات و لوازم شده که در ادامه به برخی از ویژگی و مزایای پروفیل آلومینیوم می‌پردازیم.

  • نسبت به سایر نوع‌ها دارای میزان هزینه مناسب و مقرون به صرفه ‌ای است. 
  • در برابر مسائلی که باعث زنگ زدگی آن می‌گردد، مقاوم بوده و به هیچ عنوان دچار زنگ زدگی نمی‌شود. 
  • در مقابل مشکلات پایداری و استحکام زیادی از خود نشان می‌دهد. 
  • میزان وزن یا چگالی کمتری را به خود اختصاص داده است. 
  • نصب آن آسان بوده و هیچگونه سختی ندارد و می‌توان قطعات را به راحتی به یکدیگر متصل کرد. 
  • ظرافت خاصی دارد. 
  • تنوع زیادی دارد و شما می‌توانید بسته به دلخواهتان نوعی را برگزینید. 
  • در انرژی صرفه جویی می‌کند و از هدر رفتن آن پیشگیری خواهد کرد. 
  • دارای میزان دمای انتقال کمی هستند و انرژی کمی در آن‌ها تلف می‌گردد. 
  • پروفیلی با نوع سطح مقطع دلخواهتان را تولید خواهید کرد. 
  • رنگ سفید آن باعث شده زیباتر به نظر بیاید و حس خوبی را نیز به افراد منتقل کند. 
  • از انعطاف پذیری بالایی برخوردار بوده و حالت پذیری بیشتری دارد. 
  • و…

کاربردهای پروفیل آلومینیوم

این پروفیل در جامعه امروزی نسبت به سایر نوع‌ها از موارد مصرف یا کاربرد بسیاری برخوردار است. چرا که مزایا و ویژگی‌های منحصر به فرد آن باعث جذب افراد بسیاری جهت خرید و استفاده از آن می‌گردد. فاکتورهای زیادی اعم از وزن کم، نیاز نداشتن به رنگ، هزینه نگهداری کم و… جهت استفاده از پروفیل آلومینیوم وجود دارد. از کاربردهای این نوع پروفیل می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

ساخت و ساز

ساخت و ساز جزو امورهایی است که افراد بسیاری در آن مشغول فعالیت هستند. پروفیل از جنس آلومینیوم مصرف بسیاری در ساخت و ساز ساختمان‌ها دارد. از مهم‌ترین ساخت و سازهایی که پروفیل آلومینیوم در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، ساخت درب و پنجره است. درب و پنجره‌های تولید شده طی مدت اخیر دارای جنس آلومینیومی هستند که مقاومت بسیاری دارند. 

انتخاب این درب و پنجره بهترین مورد برای منازل است؛ چرا که در عین اینکه وزن کمی دارند مقاومت و امنیت بیشتری را نیز به خود اختصاص داده‌اند. پروفیل درب و پنجره با نوع آلومینیوم سبک‌های مختلفی داشته که در اندازه و ضخامت گوناگونی تولید می‌شوند. استفاده از این پروفیل در ساخت درب و پنجره از تلف انرژی جلوگیری می‌کند.

تولید و ساخت ابزار و لوازم پزشکی

این پروفیل در ساخت تجهیزات پزشکی نیز نقش دارد. برخورداری از وزن سبک و سمی نبودن آن باعث استفاده بیشتر پروفیل در ساخت لوازم و تجهیزات پزشکی شده است. پروفیل نوع آلومینیوم معمولا در ساخت بازوی دندانپزشکی و باکس بالای تخت‌ها هم کاربرد دارد.

حمل و نقل و جابجایی

پروفیل آلومینیوم به دلیل وزن کم خود در هوا و فضا نیز دارای کاربرد است. همچنین گاهی اوقات از آن در ساخت بدنه هواپیماها نیز استفاده می‌شود که این موضوع خوردگی آن را افزایش می‌دهد.

صنایع کشاورزی و گلخانه ای

این پروفیل در صنعت کشاورزی به منظور ساخت ابزار ثابت و حرکت کننده اعم از نردبان، لوله‌های مختص آبیاری، پایپ و بسیاری از موارد دیگر مورد استفاده است. این مقدار استفاده از پروفیل با جنس آلومینیوم، به دلیل تغییر شکل ندادن آن و پایداری در مقابل هر شرایط آب و هوایی است.

ساخت خودرو

مصرف این نوع پروفیل در خودروسازی روز به روز در حال افزایش است. این پروفیل باعث مقاوم شدن خودروها شده و میزان ضخامت پانل‌های بدنه آن‌ها را افزایش می‌دهد. بازیافت خودروهای قدیمی یا همان آلومینیوم باعث صرفه جویی هر چه بیشتر در انرژی خواهد شد.

صنعت برق

صنعت برق اهمیت بسیاری داشته و به این منظور روی به استفاده از پروفیل آلومینیوم آورده است. ویژگی‌هایی اعم از دوام و پایداری بالا، وزن کم و رسانایی خوب آن باعث استفاده از این پروفیل در صنایع برق شد. معمولا پروفیل‌های آلومینیومی در صنعت برق، برای ساختن دکل‌های بزرگ و بلندی که برای منتقل کردن برق فشار قوی استفاده می‌شوند، کاربرد دارند.

ساخت لوازم و تجهیزات مقاوم

یکی دیگر از کاربردهای پروفیل آلومینیوم ساخت تجهیزات بادوام و مقاوم است. این تجهیزات شامل لوازم منزل همانند یخچال، کولر، فریزرها و لباسشویی هستند که مصرف آلومینیوم بالایی دارند.

 

 

کاربردهای پروفیل آلومینیوم

آلومینیوم جزو فلزات خاصی است که مقدار مصرف بسیاری در صنایع دارد. در واقع هر صنعت به نوعی از آن استفاده می‌کند و می‌تواند قادر به تولید لوازم و تجهیزاتی شود. طبق آمار گرفته شده می‌توان گفت: هر صنایعی با میزان مصرفی از آلومینیوم، به شکل ذیل هستند:

  • حمل و نقل و جابجایی : 26%
  • بسته بندی لوازم و تجهیزات : 20%
  • ساختمان : 20%
  • برق : 9%
  • تجهیزات و تاسیسات : 8%
  • کالاهای مورد استفاده : 6%
  • سایر موارد : 11%
 
 

قیمت پروفیل آلومینیوم

قیمت یکی از مسائل مهمی است که باید به آن توجه کرد. چرا که بسیاری از افراد برحسب قیمت وسیله تصمیم به خریداری یا عدم آن می‌گیرند. البته قیمت در برابر کیفیت پروفیل آلومینیوم ناچیز بوده و هر چقدر که برای آن هزینه خرج کنید، برایتان مفید خواهد بود. چرا که این پروفیل اهمیت بسیاری در صنایع دارد. 

حال زمان این است که بدانید چه عواملی روی قیمت پروفیل آلومینیوم تاثیر دارند؟ 

عوامل بسیاری وجود دارند که براساس تورم جامعه روزانه قیمت پروفیل را بالا و پایین می‌برند. 

عوامل موثر روی قیمت آن به شکل ذیل هستند:

  • یکی از عوامل موثر در تعیین قیمت، روش و چگونگی تولید و ساخت پروفیل آلومینیوم است. 
  • میزان ضخامت و طول آن نیز در قیمت تاثیر بالایی دارد و هر چقدر ضخامت آن بیشتر باشد، به همان اندازه قیمت بالاتری خواهد داشت. 
  • قالب سازی اکستروژن نیز یکی از عوامل موثر روی قیمت است، چرا که در این مرحله پروفیل اشکال گوناگونی به خود می‌گیرد.

با در نظر گرفتن موارد بیان شده خواهید توانست به قیمت حدودی از پروفیل آلومینیوم برسید.

 

در هنگام خرید پروفیل آلومینیوم، رعایت چه نکاتی لازم است؟

خرید قطعات و دستگاه‌های صنعتی نیاز به دقت بالایی دارد. چرا که با کمی بی دقتی ممکن است دچار مشکل شوید. به این منظور آگاهی داشتن از استانداردهای ذیل به شما کمک می‌کند در خرید پروفیل آلومینیوم به مشکلی برنخورید. با در نظر گرفتن این موارد خواهید توانست خرید درستی انجام داده و از پروفیل خریداری شده رضایت کافی داشته باشید. استانداردهایی که باید در زمان خرید این نوع پروفیل در نظر بگیریم عبارت است از:

  1. در ابتدا میزان ضخامت و کلفتی پروفیل را مد نظر قرار دهید تا امکان انتخاب نوع و اندازه مناسبی را داشته باشید.
  2. برای خریداری پروفیلی با جنس آلومینیوم، به ظاهر آن دقت کنید. پروفیل اصل دارای ظاهر شفاف و براقی است و هیچ‌گونه زدگی یا موردی در بدنه آن وجود نخواهد داشت. 
  3. در مورد روکش استفاده شده در پروفیل سوالاتی پرسیده و تحقیق کنید.
  4. پایداری و دوام آن را مورد بررسی قرار دهید تا بدانید که مقاومت دارد یا خیر.
  5. قیمت تجهیزات نیز اهمیت بالایی داشته و بهتر است در مورد قیمت‌های هر نوع پروفیل تحقیق کنید.
  6. به دنبال سازمان یا فروشگاه معتبری جهت خریداری بگردید تا خرید مطمئنی داشته باشید.
 
 

کلام پایانی

پروفیل آلومینیوم به دلیل برخورداری از ویژگی و مزایایی که دارد، در بسیاری از صنایع گوناگون کاربرد دارد. این پروفیل قدمت بالایی در کشور ما دارد و هر ساله با ویژگی‌های خود توانسته محبوبیت بسیاری کسب کند. پروفیل تولید شده با جنس آلومینیوم دارای سطح مقطعی یکسانی است و شکل آن هیچ تغییری در طولش نمی‌گذارد. 

پروفیل آلومینیوم مصرف بسیاری داشته و در واقع محصولی همه فن حریف به حساب می‌آید. با در نظر گرفتن استانداردهای بیان شده جهت خریدی مطمئن، می‌توانید پروفیل سالمی بخرید. 
امیدواریم با بیان مطالب این مقاله توانسته باشیم اطلاعاتی راجع به پروفیل آلومینیوم را در اختیارتان بگذاریم.

مقالات مرتبط

آلومینیوم

چرا آهن نه؟

در دهه‌ها ورودی، آهن و آلومینیوم به عنوان دو از جمله مهمترین فلزات صنعتی، رشد چشمگیری در استفاده و کاربرد‌های خود داشته‌اند. آهن، با ویژگی‌های

بیشتر بخوانید »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Mihan-Alunminium-Ghadir-LOGO
Mihan-Alunminium-Ghadir-LOGO
Mihan-Alunminium-Ghadir-LOGO