Mihan-Alunminium-Ghadir-LOGO
پروفیل آلومینیوم در برابر پروفیل upvc

تفاوت upvc و پروفیل آلومینیوم در چیست؟

پروفیل آلومینیوم مقاطع و محصولاتی از جنس آلومینیوم ساخته شده که در موارد گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یوپی‌وی‌سی ماده اصلی به حساب می‌آید که در تولید و تهیه پروفیل upvc کاربرد دارد.

UPVC و پروفیل آلومینیوم هر دو دارای دوام و پایداری بالایی هستند و می‌توانند در مقابل شرایط آب و هوایی مختلف، ماندگاری بالایی از خود نشان دهند. همچنین اینکه هر دوی آن‌ها دارای عملکرد بهتر و انعطاف پذیری بالایی هستند. به شکلی که می‌توان از آن‌ها در ساخت و تولید لوازم گوناگونی استفاده کرد. مجموعه میهن آلومینیوم ارائه کننده انواع پروفیل‌ بوده که می‌توانید بسته به نیاز خود، اقدام به خریداری نوعی کنید. 

در ادامه به مطالب بیشتری درباره تفاوت upvc و پروفیل آلومینیوم چیست می‌پردازیم؛ پس با ما همراه باشید.

Table of Contents

پروفیل upvc چیست؟

مخفف عبارت Unplasticized Polyvinyl Chloride بوده که از مواد بسیاری تشکیل شده است. این نوع پروفیل دارای کاربرد بسیاری در ساختمان سازی اعم از تولید و ساخت قالب درب و پنجره است. یوپی‌وی‌سی به دلیل برخورداری از ویژگی‌ها و امکانات بسیاری، قادر به تولید و ارائه محصولات بروزی به بازار می‌باشد. به این منظور ورود این نوع باعث از بین رفتن لوازم و محصولات قدیمی از جنس آهن، چدن، چوب و سایر موارد شد. این پروفیل دارای انواع و اقسام گوناگونی است که هر یک به نوعی و در مکانی قابل استفاده هستند.

انواع پروفیل upvc

 انواع آن به شکل ذیل است:

  • پروفیل درب و پنجره
  • پروفیل ضد آب 
  • پروفیل دوجداره

مزایای پروفیل upvc

این نوع پروفیل مزایای بسیاری داشته که هر یک به نوعی در وسیله تاثیر خواهند داشت. از مزایای آن می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • این مدل از مقاومت و دوام بالایی برخوردار است و می‌تواند در برابر هر مسئله‌ای مقابله کند. 
  • سبک بوده و امکان نصب و راه اندازی آسانی دارد. 
  • هیچ آلودگی ایجاد نمی‌کند و حتی می‌تواند آلودگی‌های صوتی را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. 
  • استفاده از پروفیل upvc باعث صرفه جویی در انرژی می‌گردد. 
  • پروفیل در زمان رخ دادن حادثه‌ای مانند آتش سوزی، غیر قابل اشتعال است. 
  • انعطاف پذیری و استحکام بالایی دارد. 
  • رنگبندی آن دارای تنوع بسیاری بوده و می‌توانید رنگ دلخواهی را تهیه کنید. 
  • در صورت بروز مشکلی، نیاز به رنگ آمیزی مجدد یا حتی تعمیر ندارد. 
  • به راحتی خواهید توانست اقدام به جابجایی و حمل و نقل آسان آن کنید. 
  • این پروفیل با طبیعت و محیط زیست سازگاری داشته و آسیبی به آن نمی‌رساند. 
  • یکی دیگر از مزایای بخصوص آن، ضد آب بودنش است.

کاربرد پروفیل upvc

پروفیل یوپی‌وی‌سی نیز دارای یکسری موارد مصرفی است که هر یک به نوعی قابل استفاده و انجام هستند.

از مزایای این نوع پروفیل می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • چارچوب یا فریم 
  • بازشو 
  • میانی

پروفیل آلومینیوم چیست؟

این نوع پروفیل نیز برابر عبارت Aluminium profile بوده که از سطح مقطع ثابتی برخوردار است و هیچ تغییری در شکل ظاهری آن مشاهده نخواهید کرد. چرا که سطح آن به صورت ثابت طراحی و ساخته شده و به این صورت امکان متحرک بودن را ندارد. پروفیل آلومینیوم نیز نقره‌ای رنگ بوده و وزن و سبکی بسیاری دارد. این پروفیل با تکیه بر سه روش بنام‌های ریخته‌گری، اکستروژن، نورد قابل ساخت است و می‌توان با ساخت آن ویژگی‌هایی را به افراد هدیه داد.

انواع پروفیل آلومینیوم

 انواع پروفیل آلومینیوم نیز دارای خصوصیت‌هایی هستند که انواع آن را می توانیم در دسته بندی‌های زیر تقسیم بندی کنیم:

  • پروفیل آلومینیوم عمومی
  • پروفیل آلومینیوم صنعتی
  • پروفیل آلومینیوم ساختمانی 
  • پروفیل آلومینیوم اختصاصی

مزایای پروفیل آلومینیوم

فلز آلومینیوم به کار رفته در این پروفیل، ویژگی‌های خاصی دارد که همین ویژگی‌ها رابطه مستقیمی با عملکرد آن دارند. مقادیری از میزان 100% فلز به مشاغل گوناگونی اختصاص یافته که بیش‌ترین آن مختص حمل و نقل و جابجایی است. این جابجایی 26% از مقدار 100% را به خود مختص کرده که می‌توان گفت: تقریبا 3/1 مقدار به آن داده شده است. هرکدام از مزیت‌های پروفیل آلومینیوم نیز شامل نمونه‌های زیر هستند:

  • از مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی برخوردار است. 
  • انعطاف پذیری بالایی دارد. 
  • به راحتی می‌توانید آن را در مکان دلخواه بدون سختی نصب کنید. 
  • تنوع زیادی داشته و خواهید توانست پروفیل آلومینیوم دلخواهی بسازید. 
  • این نوع دمای انتقال کمتری داشته و از هدر رفت انرژی تا حد قابل توجهی پیشگیری می‌کند. 
  • می‌توانید آن را در هر سطح مقطع دلخواهی تولید کنید. 
  • پروفیل با جنس آلومینیوم از تنوع زیادی نسبت به سایر مدل‌ها دارا است. 
  • وزن و سبکی کمتری نسبت به سایر نوع‌ها دارد.

کاربرد پروفیل آلومینیوم

کاربرد هر وسیله نقش عظیمی در جامعه داشته و این امکان را فراهم می‌کند که دستگاه مربوطه در بین سایر مدل‌ها متمایز شود. این تمایز اهمیت بسیاری دارد و می‌تواند در خرید افراد تاثیر بگذارد. موارد مصرف و کاربردهای این دو پروفیل تقریبا مشابه یکدیگر بوده و به این دلیل هر دو جزو پرکاربردترین‌ نوع‌ها به حساب می‌آیند. برخورداری از کاربرد بسیار، عملکرد مثبت دستگاه را نشان می‌دهد و آن را نسبت به سایر نوع‌های موجود در بازار متمایز می‌کند. کاربردهای پروفیل آلومینیوم عبارت است از:

  • صنایع برقی 
  • ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات 
  • ساخت وسایل و تجهیزات با دوام بالا 
  • صنایع ساختمانی
  • صنایع انرژی تجدید پذیر
  • صنایع پالایشگاهی 
  • و …..

نمونه‌های بیان شده تنها برخی از موارد مصرف پروفیل آلومینیوم هستند که نمونه‌های دیگری نیز وجود دارد. 

تفاوت upvc و پروفیل آلومینیوم

هر دستگاه با هر نوعی دارای تفاوت‌هایی با سایر مدل‌ها خواهد بود. چرا که سازندگان در هر ساخت، اقدام به برطرف سازی عیوب دستگاه‌های قبلی می‌کنند و محصولات بروزی تولید می‌نمایند. به همین دلیل ممکن است شما هم تا به حال با این موضوع روبرو شده باشید که ندانید پروفیل upvc بهتر است یا پروفیل آلومینیوم؟ برای آگاهی از جواب این سوال باید بدانید که هر یک از این پروفیل‌ها دارای مزایا و تفاوت‌هایی هستند. همین موضوعات آن‌ها را نسبت به یکدیگر متمایز می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد که پروفیل مناسبی را انتخاب کنید. در ادامه به تفاوت‌های این دو پروفیل از نظر شاخص‌های مختلف می‌پردازیم.

ظاهر زیبا

انتخاب پروفیلی که ظاهر زیبایی داشته باشد، در جلب توجه هر ساختمانی اهمیت بسیاری دارد. به این جهت بهتر است به دنبال پروفیلی باشید که علاوه بر رفع نیازتان، امکان زیباسازی ساختمان تان را نیز داشته باشد. معمولا پروفیل‌های آلومینیومی نسبت به نوع upvc زیبایی و جذابیت بیشتری دارند. 

به این منظور نیز کاربرد زیادی داشته و در میزان بالایی از ساخت و سازها به کار می‌روند. در بیشتر اوقات نیز برای اینکه پروفیل‌های یوپی‌وی‌سی هم ظاهر زیبایی داشته باشند، افراد از پروفیلی با جنس آلومینیوم در  ظاهرشان استفاده می‌کنند. به این صورت داخل آن نوع یوپی‌وی‌سی داشته و بیرونش از جنس آلومینیوم خواهد بود.

شرایط آب و هوایی

شرایط آب و هوا به صورت روزانه دچار تغییراتی می‌شود که در هر شهری بنا به این دلیل باید در انتخاب پروفیل دقت زیادی را به کار بگیرید. برای مثال در مناطقی که باد زیادی می‌وزد، به پروفیل بادوام بالایی نیاز خواهید داشت. ولی در مناطقی که آب و هوای گرمی دارد، به پروفیلی که دوام بالایی دارد و تغییر رنگ ندهد نیاز دارید

وزن

امنیت نیز از جمله مسائل حائز اهمیتی است که باید قابل توجه قرار بگیرد. هردو این پروفیل‌ها دارای امنیت و ایمنی بالایی هستند و همچنین استحکام بسیاری نیز دارند. به این منظور در برابر هر مسئله و مشکلی قادر به ایستادگی و مقاومت هستند.

عایق صدا

عایق بودن یا نبودن در برابر صدا نیز در عملکرد دستگاه نقش بسزایی را ایفا می‌کند. لوازم دارای پروفیل آلومینیوم عایق نبوده، ولی یوپی‌وی‌سی‌ها عایق هستند.

طراحی و تنوع رنگ

لوازم ساخته شده از پروفیل upvc ضخامت بالایی دارند، ولی تنوع رنگی ندارند. در مقابل پروفیل‌ آلومینیوم قاب نازک بوده، ولی دارای تنوع رنگی متفاوتی است.

محیط زیست

یکی دیگر از تفاوت‌های پروفیل upvc با پروفیل آلومینیوم در محیط زیست است. چرا که پروفیل آلومینیوم هم تولید و هم بازگشتش برای طبیعت مفید می‌باشد، یعنی اینکه امکان بازیافت آن وجود دارد. ولی در روند فرآوری و مثلا ساخت حمام‌های کروماته، علاوه بر اینکه هیچ فایده‌ای برای طبیعت ندارد، بلکه مضر نیز است. در مقابل خود پروفیل یوپی‌وی‌سی برای طبیعت مفید می‌باشد، ولی روند تولید آن هیچ فایده‌ای برای آن ندارد. چرا که ماهیت شیمیایی داشته و هیچ امکانی جهت بازیافت و برگشت آن به محیط زیست وجود ندارد.

امنیت

امنیت نیز از جمله مسائل حائز اهمیتی است که باید قابل توجه قرار بگیرد. هردو این پروفیل‌ها دارای امنیت و ایمنی بالایی هستند و همچنین استحکام بسیاری نیز دارند. به این منظور در برابر هر مسئله و مشکلی قادر به ایستادگی و مقاومت هستند.

هزینه

یکی دیگر از موضوعات مهمی که بین این دو پروفیل وجود دارد، میزان هزینه آن‌ها است. هر پروفیلی بنا به امکانات و ویژگی‌هایی که دارد، دارای قیمتی خواهد بود. هزینه نشان دهنده کارکرد خوب و امکانات زیاد آن نبوده و در عوض می‌تواند محصول بدرد نخوری را در اختیارتان بگذارد. پروفیل upvc و پروفیل آلومینیوم هردو از میزان قیمت مناسب و مقرون به صرفه‌ای برخوردار هستند. البته هزینه در مقابل مقاومت و عدم تخریب این دو به چشم نمی‌آید، ولی با این حال با یک‌بار خرج خواهید توانست صاحب لوازم با کیفیت بالایی شوید.

پروفیل upvc مصرف بیشتری دارد یا پروفیل آلومینیوم؟

باید بدانید که هر دوی این پروفیل‌ها جایگاه خاصی را در جامعه به خود اختصاص داده‌اند و نسبت به یکدیگر برتری دارند. قابلیت‌ها و امکانات به کار رفته در هر دستگاه، میزان کاربرد آن را افزایش می‌دهد. بخشی از جواب این سوال به این صورت است که هر فردی بسته به سلیقه خود نوعی را خریداری می‌کند. ولی از طرفی دیگر دیدگاه فنی نیز مهم است و باید نیاز کاری خود را در نظر بگیرید. گاهی اوقات پروفیل‌های آلومینیوم بیشتر مصرف می‌شوند و گاهی یوپی‌وی‌سی‌ها با ظاهر آلومینیومی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در نهایت استفاده از کدام پروفیل مناسب است؟

در رابطه با این موضوع با توجه به تفاوت های پروفیل آلومینیوم و پروفیل upvc  در بخش‌های پیشین بیان کردیم، باید بگوییم بهترین انتخاب درمیان این مصالح همیشه با توجه به نیاز متقاضی، کاربرد و الویت‌های موردنظرش معرفی و برگزیده می‌شود از این رو می توانیم بگوییم پروفیل آلومینیوم و پروفیل upvc هر کدام به نوبه خود مزایا و معایبی دارند که بهتر است با توجه به نیازتان با درنظر گرفتن این موارد، بهترین گزینه را انتخاب کنید. 

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم شما را با تفاوت پروفیل upvc و پروفیل آلومینیوم آشنا کنیم. چرا که انتخاب پروفیل با عملکرد خوب جزو مسائل مهمی به شمار می‌رود که باید به آن توجه کنید. پروفیل یوپی‌وی‌سی و پروفیل آلومینیوم هردو مزایای بخصوصی دارند که بنا به مطالب بیان شده خواهید توانست پروفیل مورد نیازتان را بخرید. 

در نهایت می‌توان گفت: هر پروفیل بسته به نیاز کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند امکاناتی را در اختیارشان قرار دهد. 

در صورتی که نیاز به مشاوره و راهنمایی راجع به خرید پروفیل آلومینیوم داشتید، می‌توانید با کارشناسان مجموعه میهن آلومینیوم غدیر تماس حاصل فرمایید تا با مشاوره رایگان بهترین پروفیل آلومینیوم مرتبط با حوزه فعالیت خود را به شما معرفی کنیم. 

امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات کاربردی را در اختیارتان بگذاریم.

مقالات مرتبط

آلومینیوم

چرا آهن نه؟

در دهه‌ها ورودی، آهن و آلومینیوم به عنوان دو از جمله مهمترین فلزات صنعتی، رشد چشمگیری در استفاده و کاربرد‌های خود داشته‌اند. آهن، با ویژگی‌های

بیشتر بخوانید »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Mihan-Alunminium-Ghadir-LOGO
Mihan-Alunminium-Ghadir-LOGO
Mihan-Alunminium-Ghadir-LOGO