Mihan-Alunminium-Ghadir-LOGO
انواع پروفیل آلومینیوم

انواع پروفیل آلومینیوم کدامند؟

پروفیل آلومینیوم از آلیاژ آلومینیوم ساخته شده است که  سطح آن در تمام طولش ثابت می‌باشد. باید بدانید که علاوه بر آلومینیوم از مواد دیگری مثل فولاد نیز برای ساخت و تولید پروفیل استفاده می‌شود. 

آلومینیوم با ویژگی‌های سبک بودن وزن، انعطاف پذیری، استحکام در مقابل آسیب و خاصیت تبادل دمایی باعث شده است تا از معروفیت و شهرت خاصی در مقابل دیگر پروفیل‌ها برخوردار باشد. البته برای پروفیل‌های آلومینیوم نسبت به سایر پروفیل‌ها هزینه بیشتری باید پرداخت کرد. 

در این مقاله شما را با انواع پروفیل آلومینیوم و موارد دیگر آشنا خواهیم کرد پس با ما همراه باشید.

درباره پروفیل‌های آلومینیومی چه می‌دانید؟

انواع پروفیل‌ آلومینیوم کارایی فراوانی در صنعت‌های گوناگون، از جمله در ساختمان سازی، کشاورزی و ساخت ابزار در صنایع مختلف کاربرد دارد. از دیگر استفاده‌های قطعات آلومینیوم این است که از آن برای تولید و ساخت استیل و گالوانیزه کردن آن به کار گرفته می‌شود. 

آلومینیوم در ساخت بسیاری از لوازم مصرفی که که هر روزه از آن استفاده می‌کنید، به کار می‌رود. شما می‌توانید انواع پروفیل آلومینیوم را جمع کنید و با توجه به قابل بازیافت بودن آنها، پس از استفاده جانی دوباره به آنها ببخشید. 

حتی اگر به دکل‌های برق توجه کرده باشید، از آلومینیوم ساخته شده‌اند؛ به دلیل استحکام بسیار عالی این پروفیل؛ چرا که وزن دکل‌ها بسیار سنگین است و کاربرد این فرآورده‌های آلومینیومی سبک، بهترین انتخاب است. 

افراد حتی در ساخت وسایل منزل مانند یخچال و لباسشویی از این آلومینیوم استفاده می‌کنند؛ پس به این نتیجه می‌رسیم که قطعات آلومینیوم از سازه‌هایی هستند که چه در منزل، سرکار و همه جا از آن می‌توانید استفاده کنید. 

جالب است بدانید که این محصولات تولید شده از آلومینیوم، در ساخت باتری خودروهای برقی و در جواهر سازی کارایی بسیار زیادی داشته و برای ساخت سنگ‌های خیلی قیمتی مانند یاقوت نیز از آن استفاده می‌شود.


معرفی انواع پروفیل آلومینیوم

در این بخش به معرفی انواع پروفیل‌های آلومینیومی خواهیم پرداخت:

پروفیل ساختمانی

پروفیل‌های ساختمانی در بخش‌های مختلفی از یک ساختمان عملکرد و کارایی دارند. انواعی از پروفیل‌های ساختمانی جهت ساختن درب و پنجره‌ها و انواع دیگر در مقاوم‌سازی سازه‌ها، مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر نوع از پروفیل‌های ساختمانی، بر طبق کارایی‌شان، با ورق‌های گوناگونی ساخته می‌شوند. 

یکی از ویژگی‌های پروفیل‌ آلومینیوم ساختمانی، این موضوع است که سازه‌های ساختمانی باید  دارای قابلیت فرم‌پذیری و به اشکال مختلف درآمدن را داشته باشند. پروفیل‌های مورد استفاده در ساختمان‌ها، به دلیل امکان فرم‌پذیری خوبی که  دارند؛ شرایط به کار گرفتن از این سازه‌ها را ساده‌تر می‌کند. 

بغیر از این ویژگی منحصربه‌فرد در پروفیل‌های ساختمانی، دیگر ویژگی‌های این پروفیل‌ها شامل موارد زیر است: 

  • دارای قابلیت جوش‌پذیری مناسب 
  • سایز و اندازه‌های متناسب 
  • استحکام و استقامت لازم در تحمل فشار 
  • قطر ضخیم و از این طریق مقاومت بالای آنها در برابر خوردگی و زنگ زدگی.

پروفیل صنعتی

پروفیل‌ آلومینیوم صنعتی از دسته مصالحی هستند که در صنایع مختلف کارایی خاص خود را دارند. 

این پروفیل‌ها انواعی از فرآورده‌ها هستند که در اکثر صنایع، مانند صنعت خودروسازی، نظامی، هوافضا و غیره به اشکال گوناگون با توجه به صنعت مورد استفاده، کاربرد دارند. 

در فرآیندهای صنعتی توجه به قابلیت‌های مکانیکی و الکتریکی دارای اهمیت می‌باشد. یکی از دلایل کارایی این پروفیل‌ها در صنایع، مقاومت بالای آنها در برابر خوردگی است.

پروفیل عمومی

پروفیل آلومینیوم عمومی از دسته پروفیل‌های آلومینیومی هستند که کاربرد تخصصی و اختصاصی خاصی ندارند و با توجه به نیاز عامه و مصارف متفرقه آنها تولید و عرضه می‌شوند. مانند میلگرد، نبشی، تسمه، درز انقطاع، ابزار و یراق آلات و غیره. پروفیل‌های آلومینیومی در دکوراسیون‌های داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پروفیل اختصاصی

پروفیل آلومینیوم اختصاصی پروفیلی است که برای استفاده‌های خاص طراحی و ساخته می‌شود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن قابلیت شکل پذیری بسیار عالی آن است که در صنعت آلومینیوم طرفداران بسیاری را به خود اختصاص داده و توانسته جایگزین آهن باشد.

 

ویژگی‌ها و کارایی پروفیل آلومینیوم

ویژگی‌های پروفیل‌ آلومینیوم این است که وزن سبک آن باعث شده که از آن در صنایع هوایی استفاده کنند.

فلز آلومینیوم و در نتیجه پروفیل آلومینیوم زیبایی و ظاهر خاصی دارد، رنگ آن سفید روشن است که برای ساخت و طراحی درب و پنجره آلومینیومی بسیار مناسب بوده و از استحکام و طول عمر بسیار زیادی برخوردار است. 

در گذشته برای پنجره‌های ساختمانی از آهن به کار گرفته می‌شد، اما در دنیای مدرن از آلومینیوم برای ساخت آن استفاده می‌شود. علت استفاده این پروفیل این است که آلومینیوم برخلاف آهن از به هدر رفتن انرژی و گرما به بیرون از ساختمان جلوگیری می‌کند. 

پس اگر شما از این نوع پروفیل استفاده کنید به بهینه سازی مصرف انرژی خود کمک کرده‌اید و باعث نگه داشتن گرما و انرژی منزل شما می‌شود. نکته مهم دیگر درباره قطعات آلومینیومی این می‌باشد که از ظرافت و زیبایی زیادی برخوردار است و نصب آن‌ راحت و ساده می‌باشد. 

همچنین غیرقابل اشتعال بوده که می‌توان به راحتی در مکان‌هایی که حرارت آن زیاد است، مثل آشپزخانه از آن استفاده کرد.

چگونگی روش تولید پروفیل آلومینیومی

تولید انواع پروفیل آلومینیوم توسط اکستروژن انجام می‌شود. روشی که در تولید آن استفاده می‌شود نسبت به روش‌های دیگر جدیدتر و به روزتر به شمار می‌آید و که باعث بالا رفتن کیفیت و عملکرد این پروفیل در صنعت‌های گوناگون مخصوصا صنعت ساختمان سازی می‌شود. 

همچنین به علت شهرت زیادی که دارد باعث شده طراحان زیادی برای تولید از آن استفاده کنند.

در تولید این پروفیل اکستروژن، بیلت آلومینیوم با اعمال فشار از قالب عبور می‌کند و ظاهر مورد نظر را به خودش می‌گیرد. 

اکستروژن به علت فشار خارجی به فلز و تغییر ساختار بیلت، عالی‌ترین روش برای تولید و ساخت آلومینیوم است. 

اکستروژن خود به دو شکل گرم و سرد صورت می‌گیرد که در اکستروژن گرم، بیلت قبل از وارد شدن به قالب، گرم می‌شود.

برای ساخت میلگرد، لوله آلومینیومی، از روش اکستروژن مستقیم به کار گرفته می‌شود. در این روش بیلت با مقطع دایره‌ای با اعمال فشار به راحتی درون قالب عبور داده می‌شود. بعد از تمام شدن این کار اکستروژن، انجام عملیات سطحی برای افزایش استحکام پروفیل در مقابل آسیب بسیار واجب و نیاز است. 

طراحی و ساخت قالب اکستروژن مهم‌ترین مرحله فرایند تولید آلومینیوم است، که در به صرفه بودن و اقتصادی بودن بسیار اثرگذار بوده و ارتباط با کیفیت محصول نهایی دارد.

 تکنولوژی‌های پیشرفته در طراحی و تولید قالب اکستروژن این مشکلات را حل کرده و کیفیت‌ قالب‌های بیرونی افزایش یافته است. جنس این قالب‌ها بیشتر فولادهای آبدیده است. 

طراحی و ساخت قالب با طراحی توسط نرم افزار انجام می‌شود، که آن را برش و تراشکاری می‌کنند، ماشین کاری به وسیله دستگاه‌های سی ان سی بر روی آن انجام شده است.

امکان اعمال انواع پوشش‌های پروفیل آلومینیوم

در قسمت امکان ‌سنجی طراحی و اجرای پوشش‌های خدمات رنگ پودری، آنادایزینگ آلومینیوم و پولیشینگ آلومینیوم صنعتی با توجه به آلیاژ آلومینیوم انجام می‌شود. انجام شدن این کارها از نظر فنی و تامین مواد اولیه و کنترل شرایط استاندارد طراحی و اجرا شده برای مشتری فرستاده می‌شود.

 اگر مشتری آن را تایید کند همه کارها در قالب و شکل‌های تکنولوژی، در اختیار بخش تولید قرار داده می‌شود که در تولید همه شرایط براساس این فرم کنترل و انجام می‌شود.

ارزیابی کیفیت مواد

در بخش بررسی و کنترل کیفیت مواد اولیه ورودی برای همه مواد اولیه اثرگذار بر کیفیت، پرونده تشکیل داده می‌شود و در مرحله‌های گوناگون شامل ورود اولیه و تولید زمان انبارش مورد بررسی کامل قرار می‌گیرد، عیب‌های مشاهده شده در جهت بهتر شدن به مشتری و تولیدکنندگان اطلاع‌ داده می‌شود و در پایان مواد اولیه همه تولید‌ کنندگان گرید‌بندی می‌شود.

کنترل کیفیت

در بخش کنترل کیفیت به طور مداوم مواد شیمیایی موثر در تولید را مورد آزمایش قرار می‌دهند و طبق استاندارد و اصول، پالایش و استفاده بهینه از این مواد انجام می‌شود. 

کالاهای تولیدی در این بخش مورد آزمایش‌های گوناگونی برای ثابت شدن کیفیت قرار می‌شوند که با اثبات سوابق کیفیت این روش تولید، باعث می‌شود تا همیشه بهترین کیفیت را داشته باشد.

قیمت انواع پروفیل آلومینیوم

این پروفیل با انعطاف پذیری بالا، وزن سبک داشتن و قیمت به ‌صرفه، به انتخاب عالی برای استفاده در ساخت و تولید صنعت تبدیل شده است.

 این کالا به علت وزن کم انتخاب خوبی برای استفاده در صنعت هوایی به حساب می‌آید و به علت کارایی حساس پروفیل، دقت و نظارت در انتخاب کالای باکیفیت از اهمیت زیادی برخوردار است.

قیمت هر کیلو از انواع پروفیل آلومینیوم

این پروفیل به شکل کیلویی فروخته می‌شود و از این رو اطلاع داشتن شما از قیمت هر کیلو از این آلومینیوم قبل از خرید بسیار مهم است. شما باید از کارشناسان مربوط به این محصول اطلاعات کامل را بگیرید و حتی قیمت و وزن آن را با آهن مقایسه کنید.

آنان شما را به بهترین شکل راهنمایی خواهند کرد و حتی می‌توانند به صورت آنلاین لیست قیمت‌ها و وزن آلومینیوم برای شما بفرستند تا شما بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

مزایای انواع پروفیل‌ آلومینیوم

مهم‌ترین مزیت این پروفیل وزن سبک بسیار بالای آن نسبت به فلزات دیگر مانند آهن است. استفاده از آلومینیوم برای ساخت و ساز ساختمان خیلی سبک بوده و حمل و نقل آن بسیار آسان است و حتی انعطاف پذیری خوبی دارد. 

نکته مهمی را که باید بدانید این است که به هر مدل و ظاهری که شما بخواهید ساخته و طراحی می‌شود. این پروفیل  بسیار محکم و دارای طول عمر زیادی است و به آسانی با هوا یا آب اکسید نمی‌شود و حتی دچار فرسودگی و پوسیدگی هم نمی‌شود.

 آلومینیوم مقاومت بسیار خوبی در مقابل وزن‌های بسیار زیاد دارد و به آسانی تغییر شکل نمی‌دهد. در واقع می توان گفت که محکم بودن و دوام بالای پروفیل مهم‌ترین ویژگی و مزیت مهم آن به حساب می‌آید.

روش تشخیص پروفیل آلومینیوم خوب و بد

نکته‌ای را باید به آن توجه کنید و بدانید این است که پروفیل آلومینیومی خوب و بد دارد و تعداد آن‌ها  بسیار زیاد است و امکان ندارد که آن‌ها را تک به تک ارزیابی کنید. البته اگر این مشکلات را بخواهید کاهش دهید، باید یک سازنده باتجربه و متخصص آن را تولید کند که این کار از نظر امنیت برای خریداران هم بسیار مهم است.

 در بعضی مواقع، مواد منیزیم کم‌تر از محتوای حد مجاز است که باعث می‌شود کیفیت این پروفیل را پایین بیاورد. آلیاژ آلومینیوم علاوه بر ضایعات سیم کشی در گلدان‌های زباله ای هم استفاده می‌شود. 

استحکام مکانیکی پروفیل بسیار پایین است؛ بنابراین می‌توان آن را به آسانی با دو دست خم کرد و آن را تاب داد. به همین دلیل است که استفاده از بسیار کمتر می‌شود و حتی کسانی که آن را می‌سازند نسبت به آلومینیوم جاهای دیگر ارزان‌تر می‌فروشند؛ پس باید هنگام خرید دقت و اطلاعات لازم را داشته باشید.

سخن پایانی

ما در این مقاله درباره انواع پروفیل آلومینیوم و ویژگی آن صحبت کردیم. امیدواریم با خواندن این مقاله بتوانید برای انتخاب بهترین جنس آلومینیوم اطلاعات لازم را داشته باشید.

مقالات مرتبط

آلومینیوم

چرا آهن نه؟

در دهه‌ها ورودی، آهن و آلومینیوم به عنوان دو از جمله مهمترین فلزات صنعتی، رشد چشمگیری در استفاده و کاربرد‌های خود داشته‌اند. آهن، با ویژگی‌های

بیشتر بخوانید »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Mihan-Alunminium-Ghadir-LOGO
Mihan-Alunminium-Ghadir-LOGO
Mihan-Alunminium-Ghadir-LOGO